måndag 1 februari 2010

Människor är allt!

Jag har haft en del "fina" jobb i livet. Jag har haft titlar som programledare, redaktör, informationschef, moderator, kommunikationskonsult m m och jag har suttit på tv-redaktioner, i bankpalats och i rådhus. Men aldrig har jag trivts så bra som nu, i en liten sketen butik i lilla Söderhamn. Missförstå mig inte, jag har trivts på de andra jobben också, åtminstone merparten av tiden, men här finns något de andra jobben saknat.

Det finns de som höjer på ögonbrynen när de hör vad jag gör "nu för tiden", när de hör att jag "jobbar i en kiosk". Till att börja med är jag övertygad om att det är stor skillnad på att vara anställd på ett sånt här ställe och att äga det.

Att jobba i sitt eget företag, med allt ansvar och alla befogenheter, att varje dag möta massor med glada och positiva människor och att få komma hem på kvällen till sin underbara familj - det är verkligen allt!

Här finns ingen som säger åt mig hur saker ska göras, eller när. Här finns ingen som står i vägen och bromsar aktivt eller passivt genom byråkrati, frånvaro, lathet eller inkompetens. Här finns inte heller någon att skylla på när det inte funkar som det ska. Allt hänger på mig och min fru, punkt.

Jag vet inte vad som händer när det här året är slut, när lönen från min arbetsgivare inte kommer längre. Kanske hittar jag ett annat jobb som huvudsyssla, kanske hamnar jag i butiken på heltid. Det enda jag vet är att förutom att de långa dagarna i butiken skulle ta mer tid från mig och Lilleman än vad jag skulle vilja, så skulle jag trivas vilket som.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar