torsdag 4 februari 2010

Världens bästa uppfinning!

Någon har sakt att hjulet torde vara den bästa uppfinning mänskligheten åstadkommit. Jag, eller rättare sagt Lilleman, säger - nonsens! Utan konkurrens är pallen det mest fantastiska i vård värld!

Vi har länge haft en liten plast-pall i barummet, du vet en sån där som ska göra så att barnen når upp till tvättstället. Lilleman har ofta klivit upp på den bara för att konstatera att han pallen till trots fortfarande inte når upp till vattnet.

För någon vecka sedan när han försökte nå lysknappen i sitt rum förändrades dock allt. Jag föreslog att han skulle hämta pallen, han tystnade, betraktade mig några sekunder och hämtade mycket skeptisk sin lilla pall. Med pallen i famnen stannade han framför mig med uppfodrande blick, tyst sägande "Jaha - och nu då?". Jag visade hur han skulle ställa pallen på golvet under lysknappen och klättra upp. Snacka om att omedelbart inse uppfinningens möjligheter! Direkt efter lyckad lamptändning flyttade han pallen till nästa rum och de efterföljande dagarna tändes och släcktes fler taklampor än någon gång tidigare i vårt hem.

Det stora genombrottet kom några dagar senare när hustrun kom hem med en betydligt större träpall från IKEA. Vi har en del höga skåp och även om hon med sina 181 cm över havet har betydligt mindre behov av pall än undertecknad tyckte hon att den kunde vara praktisk i vårt hem. Och det tyckte Lilleman också!

Så fort Lilleman fick syn på pallen ekade ett högt "TUT TUT!" genom köket och sen styrde han pallen över köksgolvet fram och tillbaka. EN helt ny värld hade öppnat sig för honom! Plötsligt kunde han själv provsmaka alla tio äpplen och 15 mandariner på fruktfatet innan han bestämde vilken han ville ha. Plötsligt kunde han öppna skafferiet och komma åt kakor och godis som förvarades på hyllor 1,20 över golvet och framförallt - nu kunde han komma upp i diskhon och dra på vattnet, hälla, plaska och skvätta så att den tidigare vattenskadan ter sig blygsam i en jämförelse! Jag ljuger inte om jag säger att han kan stå upp till en timme i sträck och bara leka vid diskhon.

Själva tycker vi just nu att knappen som låser alla spisplattor + ugn är en oerhört smart uppfinning...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar