måndag 12 april 2010

Mammahat?

Så blossar den upp igen då, debatten om mammor och barn som enligt en del tar alldeles för stor plats på trottoarer och caféer. Tidigare var det Alex Schulmans exfru Katrin Zytomierska som tyckte att mammor med barn skulle förbjudas på caféer och nu är det Alex Schulmans nya kvinna, Amanda Widell, som istället förfasas över "mammahatet". Antingen lever jag i en egen liten bubbla, eller också är det här ett riktigt storstadsproblem, eller kanske till och med ett problem i enbart Aelx Schulmans närmaste krets... Fast av de 265 kommentarer på Amands blogg so far verkar ju några känna igen sig i alla fall.

I Söderhamn känner jag ingen som inte blir glad av att se två barnvagnar i bredd på trottoaren, eller kanske till och med fyra-fem vagnar bredvid varandra uppe på Furans fik. Jag har aldrig hört någon förfäras över mammor som ammar, eller barn som kladdar med maten, springer runt bland borden eller på annat sätt stör ordningen.

Mammor/pappor med barn på stan är väl snarare en underbar syn. De skickar med sin blotta närvaro ett budskap till omgivnignen att det finns en framtid, en utveckling att se fram emot. Eller finns det någon även i vår lilla ankdamm som "äcklas" av "lattemammor", som det påstås i debatten?

7 kommentarer:

  1. Jodå, de finns även här i Söderhamn. Är man fler än en med barnvagn så tittas det surt. Inte från alla håll naturligtvis, men från vissa. Föräldralediga fikar länge, stökar ner och har högljudda barn. Det skulle inte funka att barnförbjuda fik i Söderhamn, men nog tror jag allt att vissa fikinnehavare gärna skulle göra det om det gick. Tyvärr.

    SvaraRadera
  2. Nämen vad ledsen jag blir att du känner så. Jag har inte upplevt det, som tur är. Furan och Tewes funkar hur bra som helst, tycker jag - förutom att det är lite trångt för vagnen på Tewes. Men några sura miner har jag inte fått. Fika på med era barn, det är ju så mysigt!
    Annsofi

    SvaraRadera
  3. Blir också förvånad och lite ledsen. Skillnaden mellan oss är väl kanske att vi så gått som alltid är ensamma och har ett barn, medan andra ofta är flera med också fler barn/mamma(eller pappa). Precis som du säger kommer ju inget fik i Söderhamn att förbjuda barn eller barnvagnar, men det kanske är lite trendigare att fika på Waynes så att den yngre publik som finns där blir mer besvärad av barnen?

    SvaraRadera
  4. Jag kan nog förstå att man blir störd av barn som springer runt och tjoar när man sitter och tar det lugnt på ett café. Det blir i alla fall jag.

    Så länge lillan sköter sig är det lugnt, men om hon börjar blir stökig och stör andra gäster tittar man på hur de reagerar och om de blir störda tycker jag nog att man faktiskt får lämna caféet.

    Om ett fik inte vill har barn så är väl det helt ok, då får man väl gå någon annanstans. DEt är ju upp till mig vilka företag jag vill ge mina pengar...

    SvaraRadera
  5. Nja, faktum är att jag har bytt fik för att jag känner mig mer accepterad där med mina barn. Och du kanske minns vilket fik jag har bytt till. ;) Och från för den delen.

    SvaraRadera
  6. Skickar innan jag är färdig. Men du har säkert rätt i att man blir olika behandlad beroende på hur många barn som är med. Vi har ju varit fler och haft lite äldre barn som vill leka på ett annat sätt. Och vi har låtit dem eftersom det finns utrymme att göra det utan att uppenbart störa övriga gäster. Vi talar ju inte direkt om ett litet intimt fik där det spelas jazzmusik och gästerna sitter och myser med en bok. Men ändock. Sura miner. Inte så mycket från gäster, ska jag väl dock lägga till.

    SvaraRadera
  7. Känns ju lite konsgtigt med tanke på att ägaren till fiket du lämnat sjäälv har barn i förskoleåldern. Kan aldrig tänka mig att de sitter som ett ljus när de är ute...

    Men som du säger, förvånade pappan, visst är det så att jag (liksom säkert Träsktanten och andra) lämnar en butik om jag tycker att mitt barn blivit oregerligt och stör för mycket. Men det här handlar ju om att barn måste få vara barn också...

    SvaraRadera