torsdag 17 december 2009

Kan det vara rätt att slå barn?

Frågan borde egentligen vara om det kan vara rätt att slå någon överhuvudtaget, men eftersom frågan om huruvida Elins eventuella golfsvingande mot Tiger är ok eller inte känns lite uttjatad så jag väljer att bara fundera över en artikel i Aftonbladet i dag. Eller rättare sagt över folks reaktioner på artikeln.

I korthet handlar det om att Ronald Fasth, 70 år, städar ideellt i en park som vandaliserats av ett ungdomsgäng. Ovanpå detta har de regelbundet skrikit glåpord åt honom, men när en av 13-åringarna kallade honom gubbjävel, då klippte han till. En örfil, som han dessutom är stolt över i dag. Och stola är också de busslaster pensionärer som tänker komma till tingsrätten och visa sitt stöd när han i dag möter 13-åringen som anmält honom för misshandel. Och han får stöd av svenska folket också. När 145 032 personer har röstat är det 82,8 % som tycker att det var helt rätt att slå 13-åringen! Över 120 000 svenskar har aktivit röstat för att de tycker att de under vissa omständigheter är rätt att slå barn!

Kan jag förstå hans reaktion? Absolut. Tycker jag den är rätt? Absolut inte! Jag tror att alla kan känna igen sig i alldeles för kraftíga reaktioner av ilska och/eller förtvivlan, men är det något jag elelr andra skulle stå upp och säga att vi är stolta över? Pinsamt på gränsen till riktigt oroande, tycker jag...

3 kommentarer:

  1. Svaret på din fråga är: NEJ!

    Jag förstår inte varför det skulle vara med ok att slå barn än vuxna, hela den tankegången är ju barock och upp och ned...

    SvaraRadera
  2. I min värld är det ju till och med värre att slå barn, även om den är uppkäftiga och vandaliserar...

    SvaraRadera
  3. Jag skrev också ett inlägg om detta och har fått så inåt h-vete många korkade kommentarer så jag börjar ännu mer tvivla på den genomsnittliga intelligensen hos Sveriges befolkning...

    Tragik.

    Slå inte barn. Punkt slut.

    SvaraRadera