onsdag 11 november 2009

Stolt?

Lillemans utveckling på ordfronten är grym just nu. Det kommer nya ord varje dag, ja nästan varje timme! Han badar i hon i tvättstugan, lutar sig fram och konstaterar glatt med en blick på golvet: BLÖTT! Han pekar på en öppen dörr till torkskåpet på dagis och uppmanar "STÄNG!". När jag väl kommit över glädjechocken över ännu ett ord och stänger dörren, ja då klappar den lilla kaxloppan händerna åt sin duktiga pappa! Eller var det åt att jag faktiskt fattat vad han menade?

Hur som helst framkallar inte alla ord samma självklara stolthet. I morse strosade jag nyvaken i morgonrocken i vad jag trodde var min ensamhet och ja, pinsamt men sant - jag släppte mig. "PRYTT!" skrek den lille glatt som hämnd för de gånger jag kommenterat hans pruttande. Det var inte utan viss ansträngning jag lyckades svälja förtreten och glatt berömma honom för ännu ett ord...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar